Touched by a geyser

6 september 2019 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Jawel hoor, we zijn weer boven water. De wifi in het vorige hotel was zo dramatisch dat we er niets mee konden. Inmiddels hebben we Yellowstone alweer achter ons gelaten en zitten we in Jackson, een drukke toeristenplaats ten zuiden van Yellowstone die als uitvalsbasis dient voor Grand Teton NP. Yellowstone was geweldig. Het park heeft zo ontzettend veel te bieden dat je het nooit allemaal kunt zien. Maar we hebben wel ons best gedaan. Natuurlijk hebben we de dag van de heenreis al wat stops gemaakt maar na een nacht slapen en een flink ontbijt in ons motel "the branding iron inn" konden we eindelijk starten met 2 volle dagen Yellowstone,

We zijn in 2011 al eens in Yellowstone geweest maar toen was het zo koud door de depressie voor de kust die een sneeuwstorm onze kant op blies dat we een groot deel van het park door afsluitingen niet hebben kunnen zien, dat hebben we nu ruimschoots goedgemaakt. Het weer was geweldig, tussen de 28 en de 32 graden en geen vuiltje aan de lucht. Dus hebben we genoten van hot pools met kristalhelder water waarvan de bodem zo blauw is dat het wel een hele grote hot tub in een saunacomplex is, maar dan een beetje heter, spuitende geisers, wildlife, modderpoelen, je kunt het zo gek niet verzinnen. En we hadden ook wel erg veel mazzel. Ondanks de drukte konden we overal parkeren en kijken, besloten geisers uit te barsten omdat wij er waren, liepen er bisons langs de kant als wij er langs reden.

We begonnen elke dag zo vroeg als we maar konden. Het seizoen is hier nog in volle gang dus we wilden de drukte voor zijn. Het bleek een goed besluit. De eerste dag reden we de noordelijke route door het park langs vele geisers met als hoogtepunt een geiser genaamd steamboat die stevig los ging. De tweede dag reden we zuidelijke route door het park met vele grote velden met geisers, naar zwavel stinkende bronnen en diepe kraters met helder heet water. We kwamen zeker die dag langs onverwachte verrassingen die door de grote massa overgeslagen worden. Het was geweldig. Diana zal wanneer de wifi een beetje meewerkt vast wel wat foto's en filmpjes posten zodat jullie hopelijk een beetje ons gevoel meekrijgen.

Alleen de geiser Old Faithfull wilde niet meewerken. Voor een ouwe getrouwe die zó veel bezoekers naar zich toe trekt was de hoeveelheid water maar een lachertje. Nou zijn wij dat wel gewend, tenslotte barstte hij de vorige keer dat we hier waren de eerste keer ook niet echt uit. Wel teleurstellend voor al die mensen die er nu zaten. Want na een teleurstellende pffff liepen de mensen als bij een slechte voetbalwedstrijd teleurgesteld halverwege weg. Tot zover faithfull, alleen Old was voor deze keer waarschijnlijk een betere omschrijving geweest. De natuur laat zich niet sturen, ook niet door toeristen, Elke dag is anders. We weten hoe machtig een uitbarsting van Old Faithfull kan zijn,

Oh nog even een heads up voor diegenen die verwachten dat de vulkaan van Yellowstone binnenkort uit gaat barsten; ze houden hier de seismische activiteit goed in de gaten. De komende 100 jaar gaat er niets gebeuren,tenminste, dat zeggen de rangers en we hebben meer vertrouwen in rangers dan Amerikaanse media.

Het waren twee lange dagen in Yellowstone. Vanmorgen hebben we een beetje uitgeslapen en zijn we op weg naar Jackson nog bij 2 geiservelden en een waterval gestopt en hebben we de route rondom deze prachtige natuurverschijnselen gewandeld. We liepen een wapitihert tegen het lijf bij het boodschappen doen en dat was het sein om nu echt naar de Virginian Lodge in Jackson te vertrekken en afscheid te nemen van Yellowstone. Ook in dit hotel is de Wifi weer ouderwets waardeloos. Behalve dan in de lobby. We hebben net Chinees gegeten en dat gaan we er zo maar even af lopen richting de lobby om deze blog te verzenden. We melden ons snel weer!

groeten,

René en Diana

1. Monique:
    6 september 2019
    Superleuk om elke keer jullie verhalen te lezen. Jullie hebben al zoveel km gemaakt en zoveel dingen gezien. Old Faithfull heb ik maar even opgezocht, dat kan inderdaad een indrukwekkende geiser zijn. Veel plezier nog en tot een volgend verhaal.
  2. Tiny:
    6 september 2019